Skip to content

Carcassonne de Klaus Jürgen Wrede, el pagès, el lladre de camins, el mercader i el monjo

Abril 13, 2011

Què dir sobre aquest joc que no sàpiga tothom? És segurament dels que més han fet per a la difusió del joc de taula al nostre país, gràcies a la combinació d’una dinàmica senzilla, una gràfica particular i als seus característics meeples, és clar.

Fer aquesta ressenya és com saldar un deute pendent amb aquest joc i amb el seu paper. Algun dia, quan tornem a vèncer la mandra, farem la de l’Aventureros al Tren.

El joc va ser creat l’any 2000 per Klaus Jürgen Wrede, un autor que ha fet poca cosa després d’això.

A Espanya l’edita Devir. Actualment conta amb moltes ampliacions (pel cap baix unes dinou) i fins i tot una versió junior i una versió de cartes.

Ens situem aproximadament a l’edat mitjana. Moment de creixement del comerç i l’agricultura, el jugador que més camps, camins, ciutats i abadies controli, serà el guanyador.

MECÀNICA:

Cada jugador rep els set meeples del seu color. Un es col·loca a la casella zero del marcador de punts.

Es col·loca la fitxa inicial, que té el darrere de color diferent; al mig de la zona de joc. La resta de fitxes es disposen cap per avall en una zona accessible per tothom.

Les fitxes comprenen zones de ciutat, prat, camins i abadies combinades de diferents maneres.

El torn d’acció d’un jugador comprèn dues accions:

Agafar a l’atzar una casella i col·locar-la de manera que encaixi amb les que ja s’han jugat. Camins, prats i ciutats han de coincidir amb les altres fitxes que tingui al costat. Es poden deixar espais buits entre les fitxes.

Tenim opció de col·locar un dels nostres meeples en alguna zona concreta de la fitxa que s’acaba de col·locar (camí, ciutat, abadia o prat). Si per tal com estan col·locades les fitxes, el camí, prat o ciutat que col·loquem connecta amb un que ja estava ocupat per una altra fitxa; no li podem posar.

Col·locar és opcional, podem no jugar encara que en tinguem opcions.

Les fitxes que anem posant es recuperaran quan alguna cosa es tanqui i es puntuï, excepte els prats que no es recuperen fins al final de la partida. Aquests punts es mouen al moment en el marcador de punts de victòria. També pot passar que quelcom no es tanqui abans del final del joc, en aquest cas no recuperaríem el nostre meeple. Serà important doncs, controlar que poguem anar recuperant els nostres meeples quan sigui necssari.

Camins: quan el camí es tanca per les dues bandes, ja sigui amb ciutats o encreuaments, es puntuen tants punts com fitxes té el camí. Si arribem al final del joc sense tancar-lo, conta igual.

Ciutats: quan les muralles de la ciutat es tanquen completament, es considera la ciutat tancada. Llavors es puntuen dos punts per fitxa normal i quatre per fitxa amb escut. L’excepció són les ciutats de dues fitxes que conten només dos punts. Si arribem al final del joc sense tancar-la, les fitxes conten la meitat.

Abadies: es considera tancada quan està rodejada per les vuit fitxes corresponents i llavors es conten nou punts. Si arribem al final del joc sense tancar-la, es conta un punt per fitxa al voltant de l’abadia.

Camps: conten directament al final del joc. Es conten tres punts per ciutat tancada en contacte amb el camp on tenim el pagès.

Com hem comentat, no podem col·locar cap fitxa en un lloc que es connecti amb una altra, però si que pot ser que ho col·loquem correctament i que llavors col·locant altres fitxes, ens connectem amb altres fitxes.

Blaus i negres estan col·locats correctament en camps no compartits amb cap altra peça

Però posteriorment s'uneixen aconseguint majoria respecte als grocs

Això vol dir que ens podem trobar amb meeples de varis jugadors compartint ciutats, camps o camins. Si en el moment de contar-ho, ja sigui perquè es tanca o perquè és el final del joc, tots els jugadors hi tenen el mateix número de meeples, tots conten. Si tenen números diferents, només contaran el/els que en tinguin més.

El joc s’acaba quan s’ha col·locat la última fitxa.

JUGANT

El Carcassonne, tant a nivell bàsic com incloent les ampliacions té una gran component d’atzar lligada a les fitxes que hi surten. Algú que conegui el joc té més possibilitats de guanyar, però pot arribar a perdre davant algú que hi juga per segon cop i treu les fitxes correctament. Per molt que planifiquis com tenir majoria al camp, si no et surt la fitxa amb camp se t’espatlla la tàctica…

A partir d’aquí hi ha un parell de coses que ens poden ajudar.

1.- Controlar la disponibilitat de meeples i els que tenim col·locats al taulell en coses pendents de tancar. Es tracta de no excedir-se col·locant i intentar tenir-ne sempre un parell disponibles o algun que puguem tancar i recuperar fàcilment.

2.- No descuidar els camps. Fàcilment, al final de la partida poden ser la diferència entre la victòria i la derrota, i amb un sol meeple podem cobrir un territori força gran. Al final de la partida sol existir un camp principal que és el que dóna més punts i on ens hem de ficar tant com puguem.

3.- Intentar aconseguir majories a les ciutats grans i als camps importants, fent servir la tàctica de col·locar-nos i llavors ajuntar-nos. Estar empatats no és una situació gaire beneficiosa perquè apart de què els altres també puntuen, només estem a una fitxa contrària de no puntuar res. Per tant, anem a guanyar.

4.- Tant important beneficiar-nos com perjudicar als altres.

ENS AGRADA:

  • L’estètica que ha creat escola!!
  • La interacció entre els jugadors (punyalada suau)
  • El factor atzar equilibra el joc entre novells i més experimentats, ja que qualsevol pot guanyar. Bon joc per a introduir novells.

NO ENS AGRADA:

  • L’atzar fa que ens puguem trobar lligats de peus i mans tota la partida.
  • El joc bàsic es fa ràpidament massa senzill. Però si vols donar-li un aire diferent, haurà de ser a cop d’ampliació així que ves preparant la cartera.

SECCIÓ BONUS FAN:

Com a joc àmpliament jugat arreu del món, apart de les ampliacions oficials que amplien les mecàniques bàsiques del joc, han aparegut ampliacions fetes per fans com la Misteriosa Llum del Club del Joc, o la Porxada de Granollers feta per l’Oriol Comas.

La Torre


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: