Quatre consells per a regalar un joc…
Ara que ja sabeu on informar-vos sobre jocs, on anar a provar-los i on comprar-los, ha arribat el moment d’escampar el vici lúdic. Ara toca convèncer a la vostra parella, als vostres amics, als vostres fills, als vostres pares perquè provin a veure què els sembla. Vosaltres i jo ja sabem que no se’n penediran, però els jocs espanten (és curiós, però cert) i cal anar amb compte amb quin joc regalem o volem fer provar.
A tenir en compte:
.- Dificultat de les normes (accessibilitat) vs. profunditat de joc (quin joc dóna el joc):aquestes dues característiques es combinen de vàries maneres diferents.
El primer cas i més obvi, són els jocs lleugers i fàcils: mecànica senzilla i joc sense massa complicacions. Solen ser party-games com el Ritmo y Bola, el Fauna, Dixit, Identik, etc. Ideals per a grans grups, amb diverses edats i experiències.
També són habituals jocs de mecànica complexa i que tenen molta profunditat de joc. La correlació dels dos factors ens situa ja segurament en jocs força llargs de nivell mig-alt, on la complexitat de joc es genera a partir de la complexitat de normes. Aquí hi inclouríem des del Pilars de la Terra al Puerto Rico o el Hansa Teutonica. Per a gent que ha començat a jugar o té ganes d’emocions fortes.
Per a mi, tenen molt mèrit també, jocs com el Blokus, el Ponte del Diavolo o el Ricochet Robot, que tot i una mecànica molt molt senzilla, que podem explicar en cinc minuts; tenen una alta rejugabilitat i permeten donar-hi moltes voltes. Sovint es tracta de jocs lògics o abstractes. Apte per a tots els gustos, potser no guanyaran o no els acabarà agradant, però no patiran ja d’entrada per a entendre una pila de normes estranyes.
Si us trobeu amb el cas contrari, jocs amb normes complexes però que tenen poca profunditat, fugiu-ne! Quin sentit té aguantar mitja hora d’explicació de normes si llavors el joc et dóna poques opcions d’estratègia… Afortunadament, ara mateix no me’n ve cap al cap (valgui la redundància).
.- Mecànica (funcionament): no és un factor determinant en si, perquè hi ha jocs per a totes les ocasions que tenen mecàniques diferents; però el podem tenir en compte.
La mecànica es refereix a com funciona el joc: és un joc de daus? de subhastes? està basat en la negociació entre jugadors? Els jocs senzills es solen centrar en una sola mecànica (subhastes, posicionament de peces, etc.) mentre que els més complexos, en combinen vàries.
.- Interacció o confrontació: no és el mateix un joc cooperatiu on interaccionem per a ajudar-nos com el Ghost Stories o el Hanabi & Ikebana; que un joc on conquistem els territoris de l’enemic o agafem diferents recursos per a què ell no ho pugui fer, com l’Small World o el Hansa.
Si voleu introduir gent poc acostumada a jugar, i que hi tornin, millor que proveu jocs amb baixa interacció, i que en tot cas sigui cooperativa o no es pugui perjudicar (gaire) directament al contrincant.
.- Nombre de participants i interacció: existeix tota una gamma de jocs especials per a dos jugadors. El nivell d’interacció variarà segons el joc, però normalment asseguren la confrontació.
En el cas de jocs per a grups, ens trobem que habitualment solen tenir una forquilla de 3 a 5 jugadors. Els que inclouen els 2, difícilment és on tenim el nivell idoni d’interacció i complexitat per a explotar el joc com requereix. Són una excepció determinats jocs que tenen un nivell d’interacció molt baix entre jugadors permetent fins i tot jugar-los com a solitaris. En són un exemple l’Agricola, el Le Havre o el Race for the Galaxy.
.- Durada: cap secret. Des dels quinze minuts del Resistència a les 8 hores del Diplomacy tenim jocs amb durades de tots els tipus. Si us voleu orientar pel què diu a les caixes, conteu que sempre solen durar una mica més, sobretot si és amb gent poc habituada.
A l’hora de triar el joc, la durada també és un factor important ja que en condiciona la oportunitat. Jocs curts, apart de ser generalment més senzills, es poden jugar en qualsevol moment i fins i tot fer vàries partides, però a la que s’allarguen s’han de buscar espais expressament.
.- Preu: els jocs de taula es solen moure des dels 10 € pels jocs de cartes sense complements (Famiglia, Saboteur) fins als 35-40 € per als jocs més complexos i elaborats (Small World, Agricola). Aneu amb compte perquè el preu no respon només a un criteri de complexitat dels components del joc, també hi ha altres factors com l’autor o un caràcter mediàtic (Los Pilares de la Tierra, Águila Roja) que en poden fer apujar el preu.
Per a acabar, tot i que Nadal acaba de passar i per als jocs de taula no hi ha rebaixes, una taula amb recomanacions de l’Oca per als pròxims aniversaris.
|
2 jugadors |
Familiar |
Infantil |
Nivell mig |
Nivell alt |
Subhastes |
|
|
Prínceps de Florència |
Ra* / Ofrendas | |
Lògica i deducció | Go / Awale /11 Manzanas |
Blokus / Ubongo / Coyote |
El Laberinto Mágico / Rummykub |
El misterio de la abadía |
Ricochet Robot* / Scotland Yard* |
Estratègia i gestió |
Aventureros al Tren / Colons de Catan |
Carcassonne / Catan Junior |
Small World / Pilares de la Tierra / Puerto Rico | Agrícola / Brass | |
Abstractes |
Quarto |
|
Aaarghtect! |
|
|
Negociació |
– |
Bohnanza |
– |
Diplomacy |
|
Cartes |
Famiglia / Jaipur* |
Ritmo y Bola / Chin Chin |
Dominion / 7 Wonders |
Race for the Galaxy* |
|
Cooperatius |
|
|
Shadows over Camelot / Pandemic / Ghost Stories |
|
|
Coneixements |
– |
Fauna / Trivial / Verbalia |
Fauna Junior |
|
– |
Socials (Party) |
– |
Dixit / Identik / Kaleidos / Compatibility |
Creationary |
Hombres Lobo de Castronegro / Bang |
Resistència / |
Daus |
Roma II |
Pony Express / Dice Town |
Perudo / Can’t Stop |
Alea jacta est* |
|
Els jocs amb * no estan editats en espanyol però es poden comprar en botigues especialitzades. Perdoneu per no afegir tots els links dels jocs, però els noms són els que són i en podreu trobar àmplia informació a través de qualsevol cercador.
Trackbacks